Η ΜέλισσαΜελισσοκομία, η μέλισσα και τα προϊόντα της
ΜέλιΒασιλικός ΠολτόςΓύρηΠρόποληΚερίΔηλητήριοΕπικονίαση
Βασιλικός Πολτός «το γάλα των μελισσών»

Μέθοδος με δύο βασίλισσες

Όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι μελισσοκόμοι, η φυσική ύπαρξη δύο παραγωγικών βασιλισσών σε μία κυψέλη είναι σπάνια. Μερικές φορές μπορεί να υπάρξει συνεργασία ανάμεσα σε μία εξασθενημένη, γερασμένη βασίλισσα και μία από τις νεαρές βασίλισσες κόρες της, αλλά και τότε αυτό δεν μπορεί να κρατήσει για μεγάλο διάστημα. Η μέθοδος των δύο βασιλισσών σε μία κυψέλη εφαρμόζεται από τους μελισσοκόμους για να δυναμώσουν τα μελίσσια τους πριν από κάποια ανθοφορία, γιατί έτσι γεννούν δύο βασίλισσες στην κυψέλη, ώστε να υπάρχει διπλάσιος αριθμός εργατριών. Με αυτόν τον τρόπο μειώνονται τα έξοδα συντήρησης, χρειάζεται λιγότερος κόπος, λιγότερος εξοπλισμός, οι πιθανότητες σμηνουργίας λιγοστεύουν και συλλέγεται περισσότερη γύρη και μέλι. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να δημιουργήσει κανείς κυψέλες με δύο βασίλισσες.

1ος τρόπος: Χωρίζουμε ένα δυνατό μελίσσι με διάφραγμα ανάμεσα στους ορόφους, εξασφαλίζοντας δεύτερη είσοδο στον πάνω όροφο. Μετά από τρεις μέρες ανοίγουμε την κυψέλη να βρούμε σε ποιόν όροφο είναι η βασίλισσα και σε ποιόν υπάρχουν βασιλικά κελιά. Καταστρέφουμε τα κελιά, παίρνουμε τον πολτό και σ' αυτόν τον όροφο βάζουμε μια νεαρή βασίλισσα γονιμοποιημένη, κλεισμένη μέσα σε κλουβάκι με ζαχαροζύμαρο στη μια πλευρά του. Η δεύτερη αυτή βασίλισσα σιγά-σιγά θα αποκτήσει την οσμή της κυψέλης και όταν φαγωθεί από τις εργάτριες το ζαχαροζύμαρο και ελευθερωθεί, θα έχει γίνει αποδεκτή από το μελίσσι, ιδίως αν έχει υψηλή γεννητική ικανότητα και σφρίγος.

2ος τρόπος: Χρησιμοποιούμε ένα διώροφο μελίσσι με νεαρό γόνο (λάβρες ως 3 ημερών) και στους δύο ορόφους. Βάζουμε χώρισμα μεταξύ των δύο ορόφων και εξασφαλίζουμε δεύτερη είσοδο στον επάνω όροφο. Σε τρείς μέρες κάνουμε επιθεώρηση για να βρούμε τη βασίλισσα. Διαπιστώνουμε σε ποιόν όροφο βρίσκονται κελιά ορφάνιας. Καταστρέφουμε τα μικρά, κακοσχηματισμένα και αφήνουμε τα καλύτερα.

Αντικαθιστούμε το χώρισμα με βασιλικό διάφραγμα, ώστε να συνενωθούν οι πληθυσμοί των δύο ορόφων. Μια μέρα πριν εκκολαφθεί η δεύτερη βασίλισσα στον όροφο με τα βασιλικά κελιά, δηλαδή 7-8 ημέρες μετά την πρώτη επέμβαση, τοποθετούμε πάλι το χώρισμα στη θέση του διαφράγματος. Αυτό είναι απαραίτητο γιατί η παρθένα βασίλισσα είναι μικρή και μπορεί να περάσει από το διάφραγμα και να θανατωθεί από την πρώτη βασίλισσα της κυψέλης.

Δέκα ημέρες μετά την πιθανή εκκόλαψη της δεύτερης βασίλισσας κάνουμε μια γρήγορη επιθεώρηση, για να διαπιστώσουμε αν γονιμοποιήθηκε. Αν ναι, θα αντικαταστήσουμε το χώρισμα με διπλό βασιλικό διάφραγμα. Μεταξύ των δύο διαφραγμάτων πρέπει να υπάρχει κενός χώρος ενός περίπου εκατοστού. Το μελίσσι θα παραμείνει με τις δύο βασίλισσες για να δυναμώσει. Αφαιρούμε την παλιά βασίλισσα τριάντα περίπου ημέρες πριν από την κύρια ανθοφορία.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Ένα μελίσσι με δύο βασίλισσες, στην πλήρη ανθοφορία δε θα μαζεύει μέλι, αλλά θα εκτρέφει γόνο.


Επιμέλεια κειμένων: Αγγελική Βαφία

 

Κατάλογος
 

www.melissokomia.com | e-περιοδικό για την Μελισσοκομία, την Μέλισσα και τα προϊόντα της.

Παραγωγοί έμποροι συνεταιρισμοί
Εξοπλισμοί, εργαλεία, μηχανήματα
Μελίσσια, Κυψέλες, Κηρήθρες
Τροφές, Βιταμίνες, Φάρμακα
Συσκευασία μεταφορά αποθήκευση
Αναλύσεις έλεγχοι, πιστοποιήσεις
Γεωπόνοι εντομολόγοι, Κτηνίατροι
Μελέτες, Επιδοτήσεις αναπτυξιακά
Πατέντες ευρεσιτεχνίες καινοτομία
Σεμινάρια - Ημερίδες - Εκθέσεις
Εκδόσεις, Βιβλία, Περιοδικά


Σύνθετη Αναζήτηση


Σύνθετη Αναζήτηση

   
Ελληνικό Μέλι Θεματική Κάλυψη: Ο κλάδος της Μελισσοκομίας στην Ελλάδα, Φυσιολογία της Μέλισσας, Συγκρότηση εγκατάστασης μελισσοκομείου, Η επιθεώρηση της κυψέλης, Η παραγωγή βασιλισσών, Μέθοδος με δύο βασίλισσες, Σμηνουργία, Ο τρυγητός του μελιού, Το μπλοκάρισμα του γόνου, Τα προϊόντα της μέλισσας(Μέλι, Βασιλικός Πολτός, Γύρη, Πρόπολη, Κερί, Δηλητήριο), Ασθένειες του γόνου και των μελισσών, Εχθροί των μελισσών - Κηρόσκωρος - Σφήκες, Ποιότητα του μελιού, Τυποποίηση, Εμπορία - Συσκευασία, Διάθεση του μελιού, Διερεύνηση αγοράς, Βιβλιογραφία.
                                                                      
Θράκη Μακεδονία Ήπειρος Θεσσαλία Στερεά Ελλάδα Αττική Πελοπόννησος Κρήτη Ν. Ιονίου Ν. Β/Α Αιγαίου Εύβοια Κυκλάδες Δωδεκάνησα Κύπρος Εικόνες Βίντεο Διεθνή Ιστολόγια Forums Χρήσιμα Επικοινωνία Αποποίηση Ευθύνης - Όροι Χρήσης Διαφήμιση